Elementy obrysu
Active Dimension używa obrysów dla ułatwienia modelowania obiektów zaokrąglonych. Przez użycie obrysów można skonstruować tylko powierzchnię obrysu zaokrąglonego obiektu, który ma być zamodelowany a następnie "zlecić" programowi automatyczne utworzenie geometrii krzywizn. Sam proces jest bardzo prosty i efektywny, dlatego też umożliwia szybkie modelowanie bardzo skomplikowanych powierzchni.
Choć podstawowa koncepcja powierzchni obrysu jest prosta, to są pewne ważne aspekty tej metody modelowania, które należy wziąć pod uwagę. Po pierwsze trzeba zrozumieć, że AD3 potrafi automatycznie utworzyć geometrię zakrzywioną tylko z powierzchni obrysu. Powierzchnia obrysu jest zdefiniowana jako powierzchnia utworzona z brył obrysu. Można skonstruować powierzchnię obrysu przez łaczenie tych brył lub przez przeprowadzanie operacji Boolowskich na tych bryłach. W wielu przypadkach wystarczy połaczyć takie bryły aby zbudować powierzchnię obrysu, jednakże są przypadki w których trzeba skorzystać z operacji Boolowskich dla ułatwienia konstrukcji powierzchni obrysu. Kiedy używa się operacji Boolowskich do konstruowania powierzchni obrysu powinno się dbać o to by utworzona powierzchnia obrysu była możliwie jak najprostsza. Aby zobaczyć przykład jak ułatwiać konstruowanie prostej geometrii należy wczytać zbiór o nazwie simple.ad3. Kliknąć prawy klawisz na ciemnoszarym elemencie obrysu a następnie wybrać Boolean Difference (A - B): Select Operand B z menu kontekstowego. Klinąć na jednym z dwu białych elementów obrysu. Ponieważ dwa białe elementy obrysu zostały połączone, oba zostaną odjęte logicznie w jednym kroku od ciemnoszarego elementu obrysu, co bardzo pomaga w konstrukcji prostej geometrii obrysu. Gdyby oba białe elementy zostały kolejno odjęte od ciemnoszarego elementu obrysu wynikowa geomatria byłaby bardziej złożona niż jest to konieczne.
Create Curved Geometry From Outline
Tworzy zakrzywioną geometrię z powierzchni obrysu. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, kiedy zaznaczona jest powierzchnia obrysu.
Create More Curved Geometry From Outline
Tworzy bardziej zaokrąglą powierzchnię z powierzchni obrysu. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, kiedy zaznaczona jest powierzchnia obrysu.
Create Most Curved Geometry From Outline
Tworzy najbardziej zaokrągloną wersję geometrii z danej powierzchni obrysu. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy kiedy zaznaczona jest powierzchnia obrysu.
Operacje Boolowskie
Uwaga: Ponieważ operacje Boolowskie mogą być nieporęczne i wymagać starannego planowania AD3 sprawdza topologię geometryczną wyniku każdej operacji Boolowskiej. Jeżeli wynik nie spełnia testu topologii geometrycznej, AD3 wyświetli tekst: "Non-Solid" w polu statusu programu. Oznacza to, że operacja Boolowska nie dała w wyniku poprawnej geometrii bryły. Jako ogólną regułę należy przyjąć, że jeżeli obydwa objekty były poprawnymi bryłami przed dokonaniem operacji Boolowskiej, to wynik tej operacji powinien być poprawną bryłą. (wszystkie obiekty dostępne w AD3, za wyjątkiem płaszczyzny, płaszczyzny dzielonej oraz przegubów mechanicznych i organicznych, są poprawnymi bryłami). Jednakże w pewnych okolicznościach AD3 może nie być w stanie wyprodukować poprawnej geometrii bryły. Dlatego jeżeli oba obiekty wejściowe były bryłami przed operacją Boolowską a natychmiast po operacji Boolowskiej w polu statusu wyświetlony zostaje komunikat "Non-Solid", to operacja powinna zostać wycofana a następnie ponowiona po skorygowaniu pozycji, rozmiaru i/lub orientacji jednego lub obu obiektów wyjściowych.
Operacje Boolowskie są używane do tworzenia bardziej skomplikowanego obiektu z dwóch prostszych obiektów. Przed przeprowadzeniem operacji Boolowskiej zalecane jest upewnienie się, że obiekty na których będzie dokonywana operacja są ustawione dokładnie tak jak zaplanował użytkownik. Dla sprawdzenia tego należy obejrzeć scenę z róznych widoków.
Active Dimensions umożliwia operacje różnicy, przecięcia (części wspólnej) i sumy zbiorów.
Dla przeprowadzenia operacji Boolowskiej należy najpierw kliknąć prawy klawisz na pierwszym obiekcie. Ten obiekt stanie się operandem A w całej operacji. Należy wybrać odpowiednią operację Boolowską z wyświetlonego menu kontekstowego, a następnie kliknąć na drugim obiekcie, który stanie się operandem B (obiektem-narzędziem).
Pierwszy rysunek pokazuje sferę przenikającą sześcian przed wykonaniem jakiejkolwiek operacji Boolowskiej.
Boolean Difference (A - B): Select Operand B
Drugi rysunek pokazuje wynik po odjęciu sfery od sześcianu. Sześcian był operandem A a sfera była operandem B. Operacja różnicy logicznej zbiorów nie jest przemienna, tak jak odejmowanie nie jest przemienne w matematyce. W wyniku tego gdyby sfera była operandem A zaś sześcian operandem B wynik byłby całkiem inny. Operacja różnicy zbiorów zachowuje tą część objętości objektu A, która nie należy do objętości operandu B.
Boolean Intersection (A and B): Select Operand B
Trzeci rysunek pokazuje sześcian po dokonaniu operacji przecięcia (wzięciu części wspólnej) ze sferą. Sześcian był operandem A zaś sfera operandem B. Operacja wzięcia części wspólnej jest przemienna. W wyniku tego gdyby to sfera była operandem A zaś sześcian operandem B to wynik i tak byłby taki sam. Operacja przecięcia zbiorów zachowuje objętość wspólną dla obu obiektów.
Boolean Union (A + B): Select Operand B
Czwarty rysunek pokazuje sześcian po zjednoczeniu ze sferą. Sześcian był operandem A zaś sfera operandem B. Operacja sumy (unii) zbiorów jest przemienna, tak jak dodawanie w matematyce jest przemienne. W wyniku tego po zamianie operandów operacja i tak da taki sam wynik. Operacja sumy zachowuje objętość obu obiektów, która nie jest wspólna.
Front View
Pokazuje scenę ze zdefiniowanego widoku przedniego. Jeżeli użytkownik nie jest zadowolony ze zdefiniowanego widoku przedniego, może obrócić scenę do właściwego widoku. Po wybraniu właściwego widoku należy kliknąć prawy klawisz na obszarze sceny i wybrać opcję Set as Front View z menu kontekstowego. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, gdy zaznaczone są wszystkie obiekty.
Side View
Pokazuje bieżącą scenę ze zdefiniowanego widoku prawego bocznego. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, gdy zaznaczone są wszystkie obiekty.
Top View
Pokazuje bieżącą scene ze zdefiniowanego widoku górnego. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, gdy zaznaczone są wszystkie obiekty.
Set as Front View
Definiuje widok bieżący jako widok przedni. Ta opcja menu jest wyświetlana tylko wtedy, gdy zaznaczone są wszystkie obiekty.