Kreator wyglądu okna
Zaraz po uruchomieniu, okno kreatora wygląda następująco:
Patrząc od prawej, przyciski służą kolejno do:
- Uruchomienia programu (automatycznie zapisywane są pliki .m i .fig, za pierwszym razem pytani jesteśmy o nazwę tych plików.)
- Otwarcia narzędzia "Object Browser", za pomocą którego możemy łatwo odnaleźć interesujący nas komponent.
- Otwarcia narzędzia "Property Inspector" pozwalającego na zmianę wszystkich parametrów danego komponentu.
- Otwarcia pliku .m zawierającego skrypt naszego programu.
Komponenty okna
Po prawej stronie kreatora mamy listę dostępnych komponentów, z których projektujemy okno naszego programu. Dodajemy je do naszego okna, klikając na wybrany komponent, a następnie przeciągając po polu naszego okna, określając jego położenie i rozmiar. Dostępne są komponenty:
- Push Button
- Przycisk, którym możemy wywoływać różne reakcje naszego programu.
- Toggle Button
- Przycisk, który może być włączony, lub wyłączony. Przyjmuje przy tym wartość odpowiednio Max i Min.
- Radio Button
- Przycisk pozwalający na wybór jednej z kilku opcji. UWAGA! Przyciski te nie są ze sobą w żaden sposób powiązane - sami musimy zadbać o to, aby przy wyborze jednego z nich odznaczone zostały pozostałe.
- Checkbox
- Przycisk, który możemy zaznaczać i odznaczać, niezależnie od innych tego typu.
- Edit Text
- Pole tekstowe. Przechowuje zmienną w postaci tekstowej, niezależnie od tego, co do niej wprowadzimy. Chcąc odczytać przykładowo liczbę, należy skorzystać z funkcji odpowiednio str2int dla liczby całkowitej lub str2double dla zmiennoprzecinkowej.
- Static Text
- Pole, które może wyświetlać jakiś tekst, na przykład wynik obliczeń. Nie da się go edytować ręcznie.
- Slider
- Pasek przewijania. Możemy określić jego dolną i górną granicę, skok, szerokość suwaka.
- Frame
- Ramka, służąca uporządkowaniu naszego okna.
- Listbox
- Pole, w którym możemy przechowywać wiele różnych obiektów - liczb, wykresów, macierzy itp.
- Popup Menu
- Komponent pozwalający na wybór jednej z kilku opcji z rozwijanego menu.
- Axes
- Pole służące do wyświetlania na nim wykresu 2D, 3D, lub dowolnej grafiki.
Właściwości
Każdy komponent ma pewne właściwości określające jego zachowanie i wygląd, ustawiane przy pomocy narzędzia "Property Inspector". Niektóre są wspólne dla wszystkich, inne specyficzne dla danego komponentu. Z ważniejszych, warto wymienić następujące:
Po bardziej szczegółowe informacje odnośnie właściwości komponentów odsyłam do pomocy programu MATLAB.